معرفی ویژگی ها و امکانات نسخه جدید بلندر

در این مقاله به معرفی نرم افزار قدرتمند بلندر خواهیم پرداخت. این نرم افزار رایگان در صنعت بازی سازی و انیمیشن سازی، بسیار کاربردی می باشد.

مقدمه

نرم افزار بلندر یک نرم افزار متن باز است که توانسته است با نرم افزار های قدرتمندی مثل Maya یا 3ds Max رقابت کند.

این نرم افزار بر روی سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک قابل اجرا است و حجم آن حدودا 300 مگابایت است. این نرم افزار برای اجرا حداقل به 8 گیگابایت رم نیاز دارد.

بلندر شامل چندین نرم افزار در یک نرم افزار می باشد و امکانات نرم افزار های مختلف را در خود به صورت یکجا جمع کرده است و هر آنچه که برای ساخت انمیشین یا کارتون یا مدل سه بعدی نیاز دارید را در خود جای داده است.

تصویر مربوط به بلندر

شما از نرم افزار بلندر میتوانید برای ساخت فیلم، انیمیشن و مدلهای سه بعدی استفاده کنید. در این مقاله راوبیت سعی دارد شما را با ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار آشنا کند. پس با ما همراه باشید و این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید.

مدلسازی سه بعدی

یکی از امکانات نرم افزار بلندر قابلیت مدلسازی سه بعدی پیشرفته آن می باشد. شما با بلندر میتوانید با استفاده از کلیدهای میانبر مختلف، به صورت خیلی سریع مدلسازی کنید.

مدل ساخته شده با بلندر

بلندر از انواع روش های مدلسازیPolygon پشتیبانی میکند و شما می توانید به صورت Low-Poly یا High-Poly اقدام به مدلسازی کنید. همچنین همانطور که در ادامه اشاره خواهیم داشت، قابلیت Sculpting به صورت پیشفرض و البته به صورت فوق العاده در این نرم افزار قرار گرفته است و نیازی به نصب نرم افزاری مانند ZBrush را ندارید.

رندرینگ

رفته رفته قدرت موتور رندرینگ بلندر افزایش پیدا کرد و در نسخه جدید بلندر، تصاویری با کیفیت را میتوانید ایجاد کنید.

نمونه رندر

بلندر میتواند حین رندر از چندین کارت گرافیک پشتیبانی کند و با الگوریتم های Ray-Trace بهینه شده میتواند تصاویری با کیفیت و چشم نواز خلق کند.

رندر بلندر، انواع شیدرهای زیر را پشتیبانی کند:

  1. PBR – Physically Based Rendering
  2. Node based shaders and lights
  3. Principled BSDF

همچنین نور پردازی حرفه ای و افکت های دوربین و Post Image Processing توسط این نرم افزار انجام میشود. برای مثال ایجاد مه به طبیعی ترین حالت ممکن انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که این نرم افزار از Real Time Rendering یا رندرینگ بلافاصله یا بلادرنگ نیز پشتیبانی میکند. اگر هنوز نرم افزار بلندر را نصب نکرده اید، بهتر است همین الان اقدام به دانلود و نصب آن کند. در آخر این مقاله لینک آن آمده است.

انیمیشن سازی

ساخت انیمیشن همیشه جذاب بوده است و میتواند ختم به درآمد های کلان شود و همیشه انیمیشن سازی یک فیلد پولساز، جذاب و البته سخت بوده است.

اما خبر خوش آنست که بلندر با امکانات خود توانسته است ساخت یک انیمیشن را آسان تر کند.

بلندر امکانات فوق العاده ای برای ساخت انیمیشن کاراکتر دارد. فرایند Rigging و Skin کردن برای کاراکتر ها بسیار آسان و سریع شده است و معمولا نتایج خوبی را در گام های ابتدایی به دست خواهید آورد.

ساخت انیمیشن سه بعدی

حتی موتورهای بازی سازی نظیر Unity یا Unreal با Skin بلندر همخوانی دارند و میتوانید از انیمیشن های ساخته شده در آن موتورها نیز استفاده نمایید.

نه تنها در حوزه کاراکتر، بلکه در حوزه های مختلف انیمیشن مانند Key-Frame و Shape-Keys بلندر وارد عمل شده است و شما میتوانید هر چیزی را متحرکسازی کنید.

انیمیشن و طراحی دو بعدی

علاوه بر ساخت انمیشن های سه بعدی، شما میتوانید با این نرم افزار انیمیشن دو بعدی نیز ایجاد کنید.

ساخت انیمیشن سه بعدی

اسکریپت نویسی

شما با استفاده از زبان پایتون می توانید بخشی از کارهای خود را به صورت اسکریپت تبدیل کنید و با اجرای آنها می توانید به کار خود سرعت ببخشید.

ساخت انیمیشن سه بعدی

همچنین شما میتوانید پلاگین هایی را برای بلندر ایجاد کنید و در Store آن برای فروش به دیگران آپلود نمایید.

ویرایش فیلم

همانطور که قبلا اشاره کردیم، هرچه که برای ساخت انیمیشن نیاز دارید در بلندر قرار دارد. یکی از این امکانات، یک ابزار ویرایش فیلم است که شما میتوانید انیمیشن خود را ویرایش کنید.

ساخت انیمیشن سه بعدی

همچنین علاوه برای میکس و مونتاژ، شما میتوانید بر روی اصوات نیز کار کنید.

مجسمه سازی

مجسمه سازی یا Sculpting را شاید شما قبلا با نرم افزار هایی نظیر ZBrush یا Mudbox انجام داده باشید. اما جالب است بدانید که بلندر این امکان را به صورت بسیار حرفه ای در خود جای داده است و نیاز شما را از دیگر نرم افزارها قطع میکند.

ساخت انیمیشن سه بعدی

شما میتوانید یک مدل High poly پیشرفته ایجاد کنید و سپس می توانید از آن Normal-Map ایجاد کنید.

شبیه سازی

اما شبیه سازی فیزیکی و particle system که دیگر نیازی به معرفی ندارد. با سیستم فیزیک بلندر شما میتوانید به صورت طبیعی تر و عینی تر انیمیشن ایجاد کنید.

ساخت انیمیشن سه بعدی

ساخت انیمیشن دود، آتش، باد، انیمیشن های مبتنی بر جاذبه تا به حال اینقدر آسان نبوده است.

دانلود

برای دانلود نرم افزار بلندر به وب سایت آن یعنی http://www.blender.org بروید و نرم افزار را از آنجا مستقیما دریافت کنید. دقت کنید که نرم افزار رایگان و متن باز است.

جمع بندی

نرم افزار بلندر یک پکیج تمام عیار برای ساخت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی می باشد. شما میتوانید خیلی راحت این نرم افزار را دریافت و نصب کنید و اقدام به یادگیری سریع و آسان آن نمایید. اگر بازی سازی میکنید شما می توانید با یاد گرفتن این نرم افزار مدل های سه بعدی خود را ایجاد نمایید. در آخر اگر پیشنهادی دارید، خوشحال میشویم با راوبیت در میان بگذارید.