نوشتن اولین برنامه به زبان سی پلاس پلاس

آموزش نوشتن اولین برنامه به زبان سی پلاس پلاس به همراه ساخت پروژه در ویژوال استدیو

مقدمه

در این آموزش قصد داریم نحوه ساخت یک برنامه ساده به زبان سی پلاس پلاس را آموزش بدهیم. اگر به تازگی قصد کار با این زبان را دارید به شما پیشنهاد میکنیم که این آموزش راوبیت را از دست ندهید.

پیش نیاز های اساسی 

  1. ویژوال استدیو
  2. ترجیحا سیستم عامل ویندوز

ساخت پروژه

نرم افزار ویژوال استدیو را باز کنید و طبق تصویر زیر گزینه Empty Project را انتخاب نمایید و گزینه Next را بزنید:

تصویر مربوط به ساخت پروژه

سپس طبق تصویر زیر، موقعیت ایجاد پروژه و نام پروژه را تعیین کنید:

تصویر مربوط به ساخت پروژه

 

در نهایت بر روی دکمه Create کلیک کنیدتا پروژه ایجاد شود. پس از آنکه پروژه ایجاد شد، از پنجره Solution Explorer بر روی Source Files کلیک  راست کنید و از منوی Add گزینه New Item را انتخاب نمایید:

اضافه کردن یک فایل سورس - گام اول
ساخت فایل جدید

نوشتن برنامه

با توجه به مراحل قبل، در فایل جدید که ایجاد شده است، قطعه کد زیر را وارد کنید:

#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
	cout << "First c++ application";
	return 0;
}

دو خط ابتدایی کد کتابخانه های لازم برای دستور cout را بارگذاری میکنند. این بدین معنی می باشد که دستور cout در کتابخانه های فوق تعریف شده است و برای استفاده از آن باید دستورات مذکور را وارد کنید. سپس یک تابع به اسم main که به صورت استاندارد، نقطه شروع برنامه در نظر گرفته میشود، تعریف شده است. درون این تابع دستور cout مشخص شده است که رشته بعد از آن آمده است. این رشته بین دو سمیکالن محدود شده است و قرار است بر روی صفجه چاپ شود. در آخر نیز چون خروجی تابع main یک عدد است، مقدار 0 را باید به خروجی (سیستم عامل) برگردانیم که حاکی از پایان موفقیت آمیز برنامه می باشد.

در نهایت با زدن دکمه F5 برنامه بدین صورت اجرا خواهد شد:

خروجی نهایی

جمع بندی

زبان سی پلاس پلاس یک زبان چند منظوره می باشد که اکثر افراد آموزش برنامه نویسی را از این زبان آغاز میکنند. در این آموزش سعی کردیم ساخت یک پروژه و نوشتن کد اولیه به زبان سی پلاس پلاس را تجربه کنیم. خوشحال میشویم اگر موردی بود به راوبیت اطلاع بدهید.